آشنایی با انجمن جهانی گردشگری(t-FORUM )

 

یکی از مشکلات و آسیب‌هایی که گریبانگیر تحقیقات گردشگری است این است که بعضا تحقیقاتی در این زمینه به انجام می‌رسند که هیچ تناسبی با نیازهای صنعت گردشگری ندارند و هیچ گرهی از مشکلات دست اندرکاران بخش دولتی و خصوصی باز نمی‌کنند. به این ترتیب بسیاری از تحقیقات و مطالعات عقیم می‌مانند.

انجمن جهانی گردشگری یا t-FORUM  یک سازمان جهانی است که ایده اصلی و مرکزی آن برقراری پل ارتباطی میان صنعت گردشگری و تحقیقات گردشگری است. این انجمن در ایتالیا مستقر است و با انتقال موثر و کارآمد دانش در بخش‌هایی که به نوعی با صنعت گردشگری مرتبط هستند، زمینه را برای همکاری‌های موثر بین این بخش‌ها آماده می‌کند. ضمن این که بستری برای تبادل دانش و ارتباط در سطح جهانی و بین المللی فراهم می‌سازد.

 

اهداف t-FORUM  را می‌توان به این ترتیب خلاصه کرد:

  • شناسایی ذی‌نفعان صنعت گردشگری در جامعه مقصد
  • تقویت، حمایت و ایجاد بستری برای توسعه گردشگری
  • تسهیل انتقال و استفاده از دانش روز دنیا
  • تقویت برنامه‌های گردشگری و فعالیت‌هایی در راستای نوآوری در گردشگری

 

اعضا t-FORUM  انجمن‌های گردشگری محلی هستند که امکان تشکیل آنها در هر یک از شهرهای دنیا وجود دارد. اضلاع اصلی این انجمن‌ها را ذی‌نفعان گردشگری در هر شهر تشکیل می‌دهند که می‌تواند شامل نهادهای مدیریتی وتصمیم‌گیرنده، نمایندگان صنعت گردشگری و مراکز علمی پژوهشی باشد. اعضا این انجمن‌های محلی به تبادل دانش و تجربیات خود با دیگر انجمن‌ها در سطح جهان می‌پردازند و در برنامه‌ها و فعالیت‌های t-FORUM  شرکت می‌کنند. آنها دست کم هر دو سال یک بار یک کنفرانس محلی یا منطقه‌ای با همکاری سایر ذی‌نفعان محلی برگزار می‌کنند. این کنفرانس با هدایت و راهنمایی t-FORUM سازمان‌دهی می‌شود و t-FORUM می‌تواند به انجمن‌ها کمک کند این کنفرانس‌ها را تا سطح ملی یا بین‌المللی ارتقا دهند. گزارش دو سالانه‌ای که از سوی این انجمن‌ها ارائه می‌شود توسط کمیسیون‌های تخصصی t-FORUM مورد بازبینی قرار می‌گیرد و مستندات و دستورالعمل‌ها به مدیران اجرایی t-FORUM ارائه می‌گردد.

مزایای حاصل از عضویت در t-FORUM شامل موارد مختلفی است از جمله این که :

  • گروه‌ها و انجمن‌های محلی، اعضا پیشرو t-FORUM محسوب می‌شوند که در تولید، انتشار و کاربرد تجربیات و دانش گردشگری نقش کلیدی دارند. آنها از اعتبار t-FORUM  برخوردار خواهند بود و در موافقت‌نامه‌ها و فعالیت‌های مرتبط با موسسات جهانی و سازمان‌های بین‌المللی می‌توانند از این اعتبار بهره بگیرند.
  • انجمن‌های گردشگری محلی از اعتبار t-FORUM  استفاده خواهند کرد تا در عرصه مناقصات و پروژه‌های بین‌المللی و محلی به رقابت بپردازند . این انجمن‌ها از مجموعه اطلاعات و تجربیاتی که در t-FORUM  به اشتراک گذاشته شده بهره مند می‌شوند تا ظرفیت یا قابلیت‌های خود را ارتقا دهند. آنها به این طریق می‌توانند به مجموعه‌ای از روش‌ها، شاخص‌ها، اطلاعات و استانداردها دسترسی داشته باشند.
  • اعضا انجمن‌های گردشگری محلی در تمام فعالیت‌ها و برنامه‌های کاری t-FORUM  شرکت می‌کنند که شامل کنفرانس دو سالانه ، کنفرانس‌های گردشگری در سطح محلی و منطقه‌ای، بستر اینترنتی t-FORUM  ، کلاس‌های گردشگری، مجلات گردشگری و غیره است.

 

انجمن‌های محلی گردشگری به عنوان اعضا t-FORUM یک نماینده به کنفرانس دو سالانه جهانی می‌فرستند و دانش و تجربیات خود را به اشتراک می‌گذارند. این انجمن‌ها براساس قوانین و دستورالعمل‌هایی که در آیین‌نامه t-FORUM  آمده‌است عمل می‌کنند و t-FORUM  را در جریان پیشرفت‌های محلی خود قرار می‌دهند.

 

اقامات لازم برای عضویت در t-FORUM:

  • ذی‌نفعان حوزه گردشگری را در منطقه و حوزه فعالیت خود شناسایی کنید؛ این‌ها می‌توانند متخصصان صنعت گردشگری، هتلداران و آژانس‌های گردشگری و اتحادیه‌های مربوط به آنها، سازمان‌های مرتبط با مدیریت مقصد و تصمیم‌گیران دولتی و موسسات تحقیقاتی همچون دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و پارک‌های علم و فاوری باشند.
  • با t-FORUM تماس برقرار کنید تا بتوانید در اولین مرحله از تشکیل انجمن گردشگری محلی از تبادل اطلاعات، شفاف‌سازی‌ها، راهنمایی‌ها و حمایت‌های t-FORUM برخوردار شوید.
  • ترتیب ملاقاتی با ذی‌نفعان را بدهید و درباره احتمال و امکان تشکیل انجمن گردشگری به بحث و تبادل نظر بپردازید.
  • همه مستندات لازم شامل تفاهم‌نامه انجمن و اهداف و برنامه‌های کاری را آماده کنید.
  • هر گاه که ذی‌نفعان آماده امضا تفاهم‌نامه انجمن گردشگری، آیی‌نامه t-FORUM و اسناد عضویت بودند، با امضا اعضا به تشکیل این انجمن رسمیت ببخشید.
بالای صفحه